W dużym uproszczeniu można przedstawić sprawę tak: metody polegające na bezpośrednim kontakcie i wspomagane asystą dają nieraz świetne rezultaty, bo pozwalają zawrzeć w kwestionariuszu pytania trudne, o dużym stopniu złożoności, a także umożliwiają obustronny kontakt. Są jednak także czasochłonne, a do tego pociągają za sobą nieporównanie większe koszty.
Z kolei dzięki metodzie CAWI można zebrać naprawdę wiele danych w krótkim czasie. Wystarczy dobrze zaprojektować ankietę i już można ją „automatycznie” udostępniać. Dystrybucja, wypełnianie, odesłanie odpowiedzi – to wszystko przebiega szybciej niż w przypadku pozostałych metod. Co więcej – przygotowane specjalnie na potrzeby ankiet webowych oprogramowanie pozwala na analizę wyników w czasie rzeczywistym, umożliwiając zleceniodawcom badania śledzenie postępów na bieżąco. Szybciej można także zestawiać ze sobą zebrane informacje. Krótko mówiąc, ogólny czas badania stanowi ogromny atut CAWI. Ale czy jedyny?
Ankiety na stronach internetowych dają takie możliwości, na jakie pozwala technologia stron internetowych. Brzmi to może nieco tautologicznie, ale każdy, kto widział ankietę w formie np. załącznika pdf oraz profesjonalnego badania CAWI doskonale rozumie, w czym rzecz. Rozwijane pola, pliki multimedialne, suwaki, pytania warunkowe, interaktywne narzędzia – to wszystko nie jest dostępne w bardziej tradycyjnych typach badań rynkowych. Jest natomiast powszechnie stosowane w technologii CAWI, co czyni tę metodę bardzo przystępną, intuicyjną i przyjazną użytkownikowi.
Badanemu ankieta powinna wydać się prosta i atrakcyjna. Ale jej ułożenie proste nie jest. Zasadniczy wysiłek leży po stronie projektantów. Muszą oni tak wymyślić pytania, by wypełniający nie musieli się zbytnio wysilać. Chodzi też jednak o to, by z udzielonych odpowiedzi wynikało coś istotnego. Zgromadzone opinie użytkowników można zestawiać z takimi parametrami, jak ich wiek, płeć, pochodzenie, status itp. – a potem na tej podstawie przygotowywać strategię marketingową, wprowadzać i wyceniać produkty, dokonywać ekstrapolacji trendów, „przewidywać przyszłość”. Możliwości jest naprawdę wiele.
Dlatego też warto wykorzystać doświadczenie ekspertów branży e-marketingu, dysponujących odpowiednim oprogramowaniem i posiadających doświadczenie w prowadzeniu badań rynkowych. W każdej branży dane o rynku docelowym, wskaźniki trendów cenowych, dokładne informacje o potrzebach i wymaganiach klientów – to absolutna podstawa. Poza tym obcowanie z dobrze zaprojektowaną ankietą stanowi marketing sam w sobie. Każdy uczestnik wymiany rynkowej lubi mieć poczucie, że jest traktowany podmiotowo. Oraz że komuś naprawdę zależy na jego komforcie i satysfakcji.